05 lutego 2014 11:07 | Sprawy wychowawcze
SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU TYGODNIA KULTURALNEGO ZACHOWANIA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
W dniach 25.11.2013 r. - 29.11.2013 r. wdrażany był wewnętrzny projekt wychowawczy „Tydzień kulturalnego zachowania” – III edycja, który od tego roku przyjął formę rywalizacji klas o przechodni puchar Dyrektora i honorowy tytuł „Uczniowie z Klasą”. Postawy uczniów oceniane były dwóch aspektach: 1) przestrzegania zasad dobrego zachowania oraz 2) aktywnego uczestnictwa.
Głównym celem projektu było promowanie wśród uczniów właściwych zachowań, a tym samym eliminowanie niepożądanych; zachęcanie do poszukiwania i rozwijania zainteresowań; wdrażanie do efektywnego gospodarowania wolnym czasem (podczas przerw). Pośrednio, bardzo ważnym celem było również wzmacnianie poczucia wartości wśród uczniów, stwarzanie sytuacji do zdobywania sukcesów na miarę ich możliwości.
W realizację projektu zaangażowanych było łącznie 10 nauczycieli: w fazie planowania, wdrażania i ewaluacji, z różnym stopniem zaangażowania, przy współpracy dwóch instytucji zewnętrznych: WOK Biały Kamień (para taneczna) oraz Świetlica Środowiskowa dla dzieci romskich (Zespół wokalno- taneczny).
Wykorzystując inicjatywny uczniów, do organizacji tegorocznej edycji Tygodnia... aktywnie włączyli się również tzw. uczniowie - porządkowi, wytypowani przez wychowawców. Ich zadaniem było pełnienie dyżurów podczas przerw wspólnie z nauczycielami i przyznawanie punktów za dobre zachowanie, organizacja szkolnych mini-rekordów, prowadzenie i podsumowywanie rejestrów uczestnictwa w rekordach. Za właściwe wypełnianie obowiązków porządkowi również zdobywali punkty dla swojej klasy. Po zakończeniu Tygodnia... aktywnie włączyli się do ewaluacji projektu, zliczali min. głosy publiczności w konkursie „Mam talent” oraz wszystkie punkty zdobyte przez poszczególne klasy w obecności obserwatora- przedstawiciela Samorządu Uczniowskiego.
W ramach wdrażanego projektu uczniowie mieli okazję do pogłębiania, utrwalania oraz sprawdzenia swojej wiedzy dotyczącej zasad dobrego zachowania. Dekorację szkolnego korytarza stanowiły plakaty i hasła promujące kulturalne zachowanie. W szkolnej bibliotece zorganizowany był „Kącik grzecznej książki” oraz słuchowiska pod hasłem: „Bon- ton, czy ton?”(sumie zarejestrowano 27 odwiedzin kącika i 11 słuchowisk indywidualnych i 1 grupowe); dzieci z klas 0-III dzieci czytały codziennie lekturę „Mateuszek na bezludnej wyspie” (w miarę możliwości przy aktywnym udziale rodziców/dziadków); w starszych klasach wychowawcy przeprowadzili godziny wychowawcze dotyczące zasad kulturalnego zachowania, według scenariuszy rozdanych przez organizatorów. Podczas przerw Szkolni Ankieterzy rozdali 47 ankiet sprawdzających wiedzę z zakresu zasad dobrego zachowania (po analizie których, stwierdzono 100% poprawności udzielanych odpowiedzi).
Okazję do zaprezentowania swoich zainteresowań, stanowiła wystawa kolekcji zgromadzonych przez uczniów, prezentowanych podczas przerw dla kolegów z innych klas. Były to kolekcje: znaczków, zabawek, albumów, plakatów i kart- w sumie 10 kolekcji. Natomiast zachętą do poszukiwania swoich zainteresowań oraz propozycją spędzania wolnego czasu były dwa pokazy: 1) pieśni i tańca romskiego oraz 2) tańca towarzyskiego.
Ustanawianie szkolnych mini-rekordów oraz konkurs ”Mam talent” były okazją do zdobywania sukcesów przez uczniów na miarę ich możliwości. Obydwie formy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Do „bicia” rekordów uczniowie przystąpili w sumie 151 razy: 40 uczniów układało puzzle w parach i indywidualnie, 48 uczniów zbijało kręgle, 35 uczniów przewlekało szarfę na czas, 15 uczniów rzucało do kosza, 13 uczniów odbijało piłeczką ping-pongową czasie 1 minuty. Pomysłodawcami rekordów byli uczniowie, którzy swoje propozycje zgłaszali do porządkowych. Do konkursu ”Mam talent” zgłosiło się 26 uczestników, w plebiscycie na zwycięzcę publiczności oddano 281głosów.
Po wdrożeniu projektu „Tydzień Kulturalnego Zachowania”- III edycja Zespół Wychowawczy przy aktywnym udziale uczniów dokonał jego ewaluacji. Zastosowano trzy narzędzia ewaluacji: 1) analiza dokumentu- ocena stopnia realizacji harmonogramu działań; 2) pięciokategorialny dyferencjał semantyczny do zbadania postaw nauczycieli i uczniów wobec realizowanego projektu; 3) obserwacja zachowań.
W wyniku dokonanej ewaluacji należy stwierdzić, że dwa zadania ujęte w harmonogramie nie zostały zrealizowane (ze względu na nieobecność w pracy osób odpowiedzialnych). Wyniki dyferencjału wskazują, że zarówno nauczyciele jaki uczniowie prezentowali zdecydowane i zbieżne postawy wobec potrzeby wdrażania projektu a największe rozbieżności wykazali wobec jego skuteczności i planowania. Na podstawie obserwacji zachowań należy stwierdzić, że mocną stronę projektu stanowiło zaangażowanie się uczniów w proponowane formy spędzania przerw oraz znajomość przez uczniów zasad dobrego zachowania. Słabą stroną było niejednolite zaangażowanie się nauczycieli w realizację projektu oraz niewłaściwe postawy prezentowane przez niektórych uczniów, naruszających zasady kulturalnego zachowania i dyscypliny.
W wyniku analizy przeprowadzonej ewaluacji III edycji Tygodnia Kulturalnego Zachowania klasa VI b została zdobywcą przechodniego pucharu Dyrektora
i honorowego tytułu „Uczniowie z Klasą”!
WNIOSKI:


Aktualnie na stronie
przebywa 1 osoba