18 lutego 2021 09:52 | Biblioteka - aktualności
Innowacja pedagogiczna w naszej szkole
Teatr Ilustracji Kamishibai – japońska sztuka snucia bajek
Program innowacji wspomagającej rozwój intelektualny dziecka, kompetencje językowe oraz kreatywność.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 23
w Wałbrzychu
im. Wojsk Ochrony Pogranicza
Autor: Aneta Stokowiec
Kamishibai (jap. kami – papier, shibai – sztuka) to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji”. Większość kamishibai to bajki, baśnie lub opowiadania składające się z 10–16 pięknie ilustrowanych kart Opowiadania kamishibai mogą być zarówno nowoczesne, jak i tradycyjne, a także wyrażać pedagogiczne podejście poprzez oparcie ich na takich wartościach, jak współpraca, miłość, przygoda, pomoc innym, odpowiedzialność, miłość do zwierząt, wytrwałość, współczucie, samoakceptacja, hojność. Kamishibai jest narzędziem edukacyjnym o szerokim zastosowaniu na różnych poziomach rozwijania umiejętności u dzieci, zarówno w szkole, jak i w przedszkolu; sprawdza się ono m.in. przy czytaniu dzieciom, nauce opowiadania oraz czytania na głos, a także rysowaniu i pisaniu opowiadań przez dzieci.
Nieruchoma ilustracja pozwoli na koncentrację uwagi i obserwację szczegółów, oraz skupienie na słuchaniu opowieści. Uczniowie podczas realizacji innowacji będą mieli możliwość przygotowania, stworzenia kart z opowieściami, stworzenia opowieści, zaprezentowania ich kolegom i koleżankom z innych klas i oddziałów przedszkolnych.
|
Cele innowacji: rozwój intelektualny uczniów, zachęcanie do czytelnictwa, rozwijanie umiejętności opowiadania i płynnego czytania, rozwijanie twórczości dziecięcej poprzez tworzenie tekstów do opowieści, rozwijanie kreatywności i wyobraźni poprzez tworzenie kart z ilustracjami do opowieści, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole, przełamywanie barier podczas występów przed publicznością. przekazywanie ważnych wartości w życiu człowieka w sposób dostosowany do wieku uczniów rozwijanie u dzieci kompetencji językowych, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, poszerzanie słownictwa dziecka, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych- wykonywanie ilustracji do teatrzykowej wersji czytanego utworu; rozwijanie spostrzegawczości, sprawności manualnej, refleksu, podzielności uwagi i pamięci, kształtowanie logicznego myślenia, wyobraźni, kojarzenie faktów, rozwijanie cierpliwości, wytrwałości, samodzielności;
|
metody i techniki nauczania: metody podające: wykład, instrukcja, opis, pogadanka, metody problemowe, metody eksponujące, |
metody praktyczne, metoda projektów, uczenie się przez osobiste doświadczenia; Niezbędne środki do realizacji innowacji: literatura dziecięca, książki kamishibai karty narracyjne do teatrzyku kamishibai skrzynka butai, sztywny papier o formacie A3,A4 narzędzia i materiały plastyczne, drukarka,
|
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji: Po zakończonej innowacji dziecko: Zna zasady funkcjonowania teatrzyku kamishibai. Potrafi wykonać ilustrację do danego wydarzenia z wybranego utworu Kształci umiejętność swobodnego wypowiadania się na forum grupy. Potrafi efektywnie współdziałać w grupie, Wyrabia pewność siebie, akceptację siebie samego. Rozwija poczucie odpowiedzialności. Uczy się harmonijnego współżycia w grupie. Nabywa umiejętności szybkiej orientacji oraz uwagi. Posiada własną wrażliwość estetyczną. Uczniowie poprzez udział w zajęciach nabędą umiejętności opowiadania, konstruowania elementów opowiadań. Stworzą niepowtarzalne ilustracje do opowiadań. Udoskonalą sposoby pracy w zespole. Dostarczą swoim kolegom i koleżankom wzruszeń, radości i innych pozytywnych emocji podczas prezentacji Teatru Kamishibai. Doświadczą wielu emocji związanych z publicznymi występami, pokonają bariery związane z występami.
|